5 punkter jag tar med från möte på Norr

Norra s-föreningen i Örebro hade bjudit in mig för att diskutera frågor som är angelägna för dem som bor ”mellan Olaigatan och Ringstorp” (området markerat på den här kartan). Det blev några timmars samtal om trafik, handel, norrcity och fritidsaktiviteter. Här är fyra punkter jag tar med mig från mötet (på kartan är några punkter inprickade):

  1. Vi bör se över parkeringssituationen på norr. Bör vi införa avgifter (och boendeparkering)? Hur ersätter vi markparkeringarna med mer effektiva parkeringshus?
  2. Hur hanterar vi den ökade trafiken genom området som blivit en följd av att Skebäcksbron används mer – det krävs trafiksäkerhetsåtgärder på norr! Det är mycket trafik på Phragmensvägen och andra gator ”på väg” mellan Skebäcksbron och Östra Bangatan och vi behöver göra mer för att förbättra trafiksäkerheten där; få ner hastigheterna, skapa ”smågatekänsla” och annat. Skebäcksbron är ett trafiksäkerhets/trygghetsproblem i sig: det är orimligt trångt för gående och cyklister där och det känns inte tryggt att ta sig över den när det är mörkt (se en film om detta problem här).
  3. Svampen-området borde utvecklas! Kanske borde vi inte bara skapa en plaskdamm nära Svampen (det har vi föreslagit tidigare), kanske borde vi skapa ytterligare aktiviteter runt denna välkända Örebro-attraktion? Kanske en utebassäng (som i Vivalla och Varberga), kanske ett utebad liknande Alnängsbadet? Kanske aktivitetsytor och ytterligare attraktioner vid parkeringen vid grillköket (det området behöver ett lyft).
  4. Det är viktigt att ”Mejeritomten” bebyggs och att det blir en bra blandning där. Gärna förskola och affär i området, och gärna olika typer av bostäder. Området kan ge lite nytt liv åt hela norr. Om vi dessutom lyckas flytta kombiterminalen ut från stadskärnan så ökar förutsättningarna för att hela området – och hela infarten till Örebro city – får ett lyft.
  5. Det finns problematiska och kanske numera ologiska avstängningar av gator som innebär ökad trafik i och med att bilarna kör långa omvägar.Vi har gett tjänstemännen i uppdrag att återkomma med en lista över avstängningar och liknande som skapar trafikproblem, och under 2012 räknar vi med att bjuda in örebroarna till en diskussion kring vilka av dessa som bör åtgärdas (i allmänhet handlar det om att öppna stängda förbindelsesträckor). Några finns nog på norr.Så här skrev en partikamrat angående ett problemområde på norr: ”Överstegatan är en återvändsgata som mynnar ut i en cykel – gång bana i ca 30 meter innan den når Stenfastagatan. Jag vill alltså att denna cykel- gång bana på 30 meter ska ändras om så att biltrafik ska kunna ske på den sträckan. För de boendes skull och för att vägen inte ska användas som genomfartsled ska hastighet regleras. Kanske ska det även vara en ”sån där” gata där bilister måste anpassa sig helt efter gående och cyklister.Om du tittar på kartan så ser du att den enda vägen till Norrbyskolan och förskolorna runt omkring är Majorsgatan. Man kan alltså inte med bil komma till detta stora område där skola/förskolor ligger utan att behöva åka runt hela området och ta sig in på motsatt sida om man bor i exempelvis ringstorp eller hagaby. Jag ser det som ett problem och jag antar att många fler med mig gör det.”

2 reaktioner på ”5 punkter jag tar med från möte på Norr”

  1. Jag förmodar att ni tar kontakt med oss som bor i Ringstorp när det är dags att diskutera eventuell öppning av cykelvägen vid Stenfastagatan-Överstegatan (punkt 5)? Att öppna där tycker vi vore djupt olyckligt med tanke på barnen och säker skolväg. Om det är en miljöfråga att folk idag tar omvägen runt, bör ni också tänka på att betydligt fler kommer att ta bilen då om det blir både enklare och bekvämare.

    1. Självklart är detta en fråga som kommer att diskuteras innan ett eventuellt genomförande. Jag vet inte om just det förslaget är klokt, men jag vet att det finns många trafiklösningar i Örebro som behöver ses över: en stad som växer måste också förändra trafiklösningarna. I många fall handlar det om att gator måste öppnas för att skapa bättre förbindelser och undvika långa omvägar, i andra fall är det självklart rätt att ha kvar begränsningar för att inte uppmuntra bilåkande. Det är en svår balansgång det där./Björn Sundin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *